Araba tamircileri çırak bulamıyor – Bigpara Haber
Otomotiv tamir sektöründe kalifiye eleman sıkıntısı olmasına rağmen ustalar, işi öğretecek çırak bulamadıklarından şikayetçi.
Türkiye'de oto tamir sektöründe personel sıkıntısı sorunu her geçen gün artıyor. İşin ustaları, işlerini devredecekleri çırak ve kalfa bulmakta zorluk çekiyorlar.
İstanbul Otomotiv Sanatkarları Odası Başkanı Mustafa Keskin, AA muhabirine, çırak sayısındaki azalmanın sektörün geleceğini tehdit ettiğini, Türkiye'de sektördeki kalifiye eleman eksikliğinin ciddi bir sorun olduğunu söyledi.
Ebeveynlerin çocuklarını daha rahat ettirmek düşüncesiyle beyaz yakalı sektörlere yönlendirmelerinin büyük bir hata olduğunu söyleyen Keskin, mavi yakalıların gelir açısından beyaz yakalıları geride bıraktığına dikkat çekti.
Bu meslekte ustalığın önemine dikkat çeken Keskin, şöyle konuştu: “Büyük sanayileri dahi mal sahipleri değil, ustalar yönetiyor. Türkiye'nin geleceği çırak-işçi-usta müfredatında, Ahi Evran kültüründe maalesef bunu kaçırıyoruz.” dedi.
ÇÖZÜM MESLEK LİSESİ'NDE
class = “medyanet-inline-adv”>
Keskin, geçmişte ilkokul çağındaki çocukların yaz tatillerinde çıraklık yaptığını, ilkokuldan sonra okula devam etmemeleri halinde 17-18 yıllık çıraklık eğitimi verildiğini, bunun da sektörlere ara eleman yetiştirilmesine engel olduğunu anlattı.
Bu sorunun aşılması için meslek yüksekokullarının geliştirilmesi gerektiğini vurgulayan Keskin, şunları söyledi: “Meslek okulları artmalı ve bu işin önü açılmalı. Sadece otomotiv sektöründe değil tüm sektörlerde meslek okullarının güçlendirilmesi gerekiyor” dedi.
Önemini kaybetmeyecek mesleklerden birinin de otomotiv sektörü olduğunu belirten Keskin, şöyle konuştu: “Yabancı ülkelerden gelen çocuklar burada çıraklık yapmaya başladı. Yarın bu meslekler elimize geçerse çok yazık olur. Vatanlarına döndüklerinde.” Onların ülkelerinde mesleği icra edecek insan bulamayacağız.” dedi.
“Onlarca ÜNİVERSİTE MEZUNU İŞSİZ, MESLEĞİMİZDE EĞİTİM YOK”
Maslak'taki İstanbul Atatürk otomotiv sanayi sitesinde ustalık yapan ve 45 yıldır otomotiv tamir sektöründe çalıştığını söyleyen Rasim Çekerekli, 12 yıllık mecburiyet sonunda 18 yaşını dolduran bir kişiyi yetiştirmenin zor olduğunu söyledi. Bu yaştan sonra mesleki eğitim
class = “medyanet-inline-adv”>
Kaliteli personel yetiştirmek için meslek liselerine verilen önemin arttırılması gerektiğini belirten Çekerek, şöyle konuştu: “Piyasada onlarca mezun işsiz, bizim mesleğimizde yetişmiş kimse yok.” dedi.
Meslek liselerinde getirilen düzenlemeyle öğrencilerin haftada bir gün okula gittiklerini ve 4 gün laboratuvarlarda çalışabildiklerini hatırlatan Çekerekli, şöyle konuştu: “Çocuklar hem pratik hem de teorik bilgi alıyor. Çocuklarımızın sigortası ve asgari ücretin bir kısmı çocuk para kazanma alışkanlığını erken yaşta öğreniyor.” Aynı zamanda çocuk liseden diploma ve ustalık belgesi alır. Bu ustalık sertifikası Avrupa çapında geçerli bir belgedir. Bu nedenle velilerden çocuklarını normal liseye, Anadolu lisesine veya üniversiteye yönlendirmemelerini rica ediyorum. “Bu otomotiv endüstrisinde yetenekli çocuklar yetiştirelim.” dedi.
class = “medyanet-inline-adv”>
Otomotiv sektörünün her alanında yetişecek çırak bulunmadığını kaydeden Çekerekli, şöyle konuştu: “Herkes bir an önce masa başı yönetici olmak istiyor, bankacı olmak istiyor, tıp okumak istiyor. Ama 85'li ülkede. milyon insan, gelecek aslında esnafın elinde. Yani esnaf sektörü ne kadar güçlü olursa ekonomi de o kadar güçlü olur.”
Üç oğlundan birinin otomotiv sektöründe diploması olduğunu ancak çocuklarının yanında çalışmadığını belirten Çekerekli, bu mesleğin çekiciliğini gençlere anlatması gerektiğini söyledi.
Çekerekli, “Personel yetişmediği için usta da eğitilmiyor. Bu gidişle 10 yıl sonra arabanızı tamir edecek ustayı bile bulamayacaksınız.” dedi.
“BİZ BUNU DA KAPATIRSANIZ SEKTÖR OLDUĞU GİBİ DEVAM EDECEK”
class = “medyanet-inline-adv”>
İhsan Tanrıverdi, yaklaşık 45 yıldır vücut geliştirmeci olarak çalıştığını belirterek, şöyle konuştu: “63 yaşındayım. Hala çalışıyoruz. Bizim dışımızda usta yok, eğitim yok. Kapatırsak sektör gider” bu nasıldır” dedi.
Mesleğe 1982 yılında başladığını söyleyen Erdal Özdağlar, günümüzde çırakların cep telefonuyla çok fazla zaman geçirmesinin işi öğrenmelerine engel olduğunu ve kendilerini işe veremediklerini söyledi.
Usta Cemal Şahin, günümüz gençlerinin tamirci olarak görüldükleri için mesleğe ilgi duymadıklarını söyledi.
Mesleğine gereken değerin verilmediğini belirten Şahin, şöyle konuştu: “Mesela boyacı değerlidir ama ben de araba yapıyorum. Bozuk bir araba yapıp orijinal haline kavuşturdum ama hiçbir değeri yok”. dedi.
class = “medyanet-inline-adv”>
Ayhan Zağlı, 45 yıldır ustalık yaptığını belirterek, geçmişte her dükkanda 10 çırak bulunduğunu ancak bugün çırak bulunamadığını anlattı.
Zagli, yeni neslin yaptıkları işi sevmediğini belirterek, “3 çocuğum var. 3'ünü de eğitim süresinin uzun olması nedeniyle mesleğe kazandıramadım. 16-17 yaş arası çocukları buraya nasıl getirebilirim?” Hiçbiri çalışmıyor. Biz son nesiliz. Sektörde 3.500 mağaza varsa hiçbirinde 20 yaşında adam yok.” “Bulamıyorsun.” dedi.
Zagli, gençlerin yapması gereken işi yaptıklarını belirterek, “Bu devasa atölyede 30 makinede 2 kişiyiz. Durumumuz iyi değil.” dedi.
Çocukların iyi birer öğretmen olabilmeleri için 10-12 yaşlarından itibaren sanayinin içinde olması gerektiğini vurgulayan Zağlı, şöyle konuştu: “Eskiden bir sanayi dalında 5 yılda 100 usta üretilirdi. Şimdi atölyeleri dolaşıp dolaşamıyorsunuz. tek bir çırak bul.” dedi.